Korszakváltó blogbejegyzés (tej és tojásmentes)




Ez  egy rendkívüli blogbejegyzés. Most nem lesz recept. Egy sem. Ilyen nem sűrűn fordult elő a blog történetében, mint ahogyan az sem gyakori, hogy saját magamról írnék...

Itt írtam először arról, hogy kísérletezek a paleo életmóddal. Ez július elején volt, azaz kicsit több, mint két hónapja. Közben sok minden történt. 


Első körben én kezdtem elsősorban paleo alapanyagokból készült ételeket enni. Rengeteget olvastam a témában, és egyre inkább tetszett ez az életmód. Sok sok ígéretes receptet is találtam, persze szokásomhoz híven most sem tudok egy-egy receptet szó szerint követni ... :-) így egyre több saját(os) paleo recept is született. Amikor úgy láttam, hogy nálam működik a dolog, azaz meg tudom csinálni,  nem okoz különösebb szenvedést lemondani azokról az ételekről, amiket nem ehetek, és a legtöbb dolgot, amire vágyom elő tudom állítani paleo módon, akkor kipróbáltam a dolgot a gyerekeimen. Két hétig nyaraltunk hármasban, és csak paleo ételeket adtam nekik. Amikor megláttak valaki kezében a strandon valami nagyon gusztusos dolgot, amit megkívántak, akkor már mindjárt az elején elfogadták, hogy olyat most nem veszünk, de megpróbáljuk otthon egészségesen elkészíteni. Számomra is hihetetlen módon nem nyafogtak lángosért, palacsintáért és fagyiért, csak sorolták, hogy miket várnak tőlem :-) Szerintem ez nagy dolog, büszke is voltam rájuk nagyon, de ez egyben azt is jelenti, hogy nem okozott nekik szenvedést, hogy le kell mondaniuk dolgokról. (mondjuk kicsi koruktól fogva hallották tőlem viszonylag gyakran, hogy valamit nem veszek meg nekik, mert egészségtelen, de megcsinálom otthon, szóval már edzettek voltak, most igazából csak kibővült a kör, amit nem kaphattak meg azonnal). 

A férjem már kicsit nehezebb dió :-) A legtöbb dolgot elfogadta, de vannak szép számmal olyanok is, amiről nem szeretne lemondani, így azután most gyakorlatilag paleo módon főzök otthon, de van otthon (néha) kenyér, és héba-hóba krumpli is fellelhető a tányérokon. Én nem eszem ilyeneket, szinte 100 %-ban betartom a paleo elveket (a kávémat nem tudom paleoban engedélyezett tejjel inni, de erről majd később), mert így most jól érzem magam a bőrömben, de a többiekre nem erőltetem a dolgot. Így azután a család többi tagja kb 80 %-ban paleo, mert házon kívül is esznek, de szerintem jól van ez így (1 hétig próbáltam a suliba is házi ebédet csomagolni, de ez a kísérlet kudarcba fulladt). Ha kedvük tartja, majd szigorítanak a dolgon. 

A paleo étrend némi lemondással járt ugyan, de a nehezén szerintem már évekkel ezelőtt átestem, amikor az orvosom közölte, hogy semmiféle tejterméket nem ehetek soha többet. Hogy mostantól nem ehetek gabonát, meg cukrot meg még néhány egyéb dolgot sem már nem rázott meg annyira. A paleo életmó mellékhatásaként viszont újra ehetek tojást. Ettől nagyon megkönnyebbültem, mert a paleo egyik legfontosabb alapanyaga a tojás. Működik enélkül is, de így azért könnyebb. Majd egy későbbi posztban mesélek erről részletesebben.

Sokat gondolkoztam arról, hogy  mi legyen ezzel a bloggal. Nem fogok a jövőben búzalisztből készült süteményeket sütni, ellenben használok tojást...ez okozta a legtöbb fejfájást. Hogy közöljek egy olyan blogon tojásos ételeket, aminek már a címében is benne van, hogy tojásmentes... Gondoltam arra is, hogy írok egy utolsó bejegyzést ebben a blogban, ahol lezárom a tej és tojásmentes korszakomat, és nyitok egy új blogot a paleos új korszakomnak, de azután elvetettem ezt az ötletet. Olyan sok olvasóm van már, hogy sajnálnám elveszíteni akárcsak egyiküket is :-) És miért ne férne meg szép sorban egymás után életem két korszaka ? Mellesleg a blog legolvasottabb bejegyzése egy paleo csokis muffinról szólt, amit háromszor annyian néztetek meg, mint a következő legnépszerűbb bejegyzésemet ...

Szóval marad a blog, mostantól peleo módon, de a korábbi szellemiséget sem feledve. Lesznek majd olyan receptek, ahol mindenképpen szükség van tojásra, de ahol helyettesíthető (a legtöbb helyzet szerencsére ilyen), ott pontos útmutatót adok majd arra vonatkozóan, hogy hogyan tudjátok tojás nélkül elkészíteni őket. 

Mostantól csak olyan recepteket találtok majd itt, amelyek amellett, hogy tejmentesek gluténmentesek és finomított cukor mentesek is lesznek. Sok recept nélkülözi majd a tojást, de lesz, amihez használok, mindazonáltal olyan sok recept van már itt a blogon, hogy szerintem minden tojás tartalmú recepthez tudok majd linkelni egyet, aminek a végeredménye egészen hasonló, de tojás nélkül készült. Egy dolgot azonban megígérhetek. Továbbra is csak kipróbált, és a családom, barátaim által finomnak ítélt receptekkel találkozhattok majd.

Remélem továbbra is velem maradtok, és bizonyíthatom, hogy tej, gabona, cukor és még néhány nélkülözhetetlennek gondolt alapanyag nélkül is lehet nagyon-nagyon finomakat enni :-) Mellékesen (vagy nem is annyira mellékesen) pedig megszabadulni a felesleges kilóktól.  Mit szóltok hozzá ?

Az első recept egy mennyei torta lesz majd. Nem akartam lemaradni az ország tortáról, így a 2014-es cukormentes országtortát paleósítottam, és nem bántam meg :-) Hamarosan mutatom.

2 megjegyzés:

  1. Szia! Nagyon megkönnyebbültem, hogy nem zárod le a blogot, és lesznek továbbra is tej -és tojásmentes receptek, köszönöm a három éves allergiás kisfiam nevében is :) Sok sikert az új életformádhoz!
    Üdv., Orsi

    VálaszTörlés
  2. Szia! Bocsi, hogy ide írok, de az adott receptnél nem láttam erre lehetőséget. Az aszalt szilvás palacsintánál nem látom mennyi növényi tej kell a palacsintatésztába. Le tudnád írni? Előre is köszönöm! :)
    Üdv.: G. Gabi
    U.i.: Nagyon hasznos a blogod! Nagy segítség! :)

    VálaszTörlés